Ulkoleikit

kotkat ja kottaraisetLeikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen, jotka asettuvat rajaviivojen taakse toisiaan vastakkain. Toinen joukkue nimetään kottaraisiksi ja toinen kotkiksi. Leikinjohtaja alkaa huutaa "Koo, koo, koo", jolloin kummatkin joukkueet lähestyvät keskustaa. Kun joukkueet ovat hyvin lähellä toisiaan, leikittäjä huutaa joko "Kotkat!" tai "Kottaraiset!". Kun huudetaan "Kotkat!", yrittävät kotkat ottaa kiinni pakoon juoksevia kottaraisia. Jos kotka saa kottaraisen kiinni, tämä muuttuu kotkaksi ja menee kotkien pesään. Kottarainen on turvassa kotkalta, kun hän pääsee omaan kotipesäänsä eli ylittää kotiviivan. Jos huudetaan "Kottaraiset!", jahtaavat kottaraiset kotkia. Leikkiä jatketaan siihen asti, kunnes toinen laji kuolee sukupuuttoon.

orkkiLeikkijät jaetaan erivärisin käsivarsinauhoin kahteen joukkueeseen, joilla on omat turvapaikkansa. Jossakin alueella on myös örkkien aarre, joka on merkitty myrskylyhdyllä. (Muutama örkki voi myös olla suojelemassa aarretta.) Leikkijän hengen voi viedä repäisemällä nauhan pois käsivarresta. Uuden hengen voi hakea turvapaikasta. Kun toinen joukkueista löytää aarteen, se on vielä kuljetettava omaan turvapaikkaan.

varjele valoaLeikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen. Kumpikin joukkue piilottaa johonkin alueelle palavan kynttilän tai lyhdyn. Kaikille leikkijöille annetaan kynttilä tai ilmapallo. Toisen joukkueen leikkijän hengen voi viedä rikkomalla ilmapallon tai sammuttamalla kynttilän (kynttilän saa käydä sytyttämässä uudestaan joukkueen piilottamasta kynttilästä). Hengetön leikkijä ei saa osallistua leikkiin. Se joukkue, joka saa sammutettua toisen joukkueen valon, voittaa.

unkarilainen lukusotaValmistetaan kolminumeroisia lukusarjoja kahden värisille muovitetulle paperille/pahville (korkeus 5-10 cm), tms. ja tehdään niistä kuminauhan avulla pääpantoja. Numerosarjoja tarvitaan vähintään yhtä monta kuin on leikkijöitä. Jaetaan leikkijät kahteen joukkueeseen ja annetaan joukkueille eri väriset numeropannat. Joukkueet siirtyvät etäälle toisistaan ja asettavat jokainen otsaansa numeropannan. Pantaa ei saa peittää. Alkumerkistä joukkueet alkavat lähestyä toisiaan. Toisen joukkueen jäsenen saa pelistä pois huutamalla tämän numerosarjan oikein, esim. "kolme kaksi yksi". Kiinni jäänyt ei saa enää huutaa toisia, vaan joutuu ottamaan oman pantansa pois ja palaamaan sovittuun paikkaan. Leikki päättyy, kun toisen joukkueen kaikki pelaajat on saatu kiinni.

sheriffin ryostoLeikinjohtaja asettuu avoimelle paikalle taskulampun kanssa. 5-10 metrin päässä hänestä on kolmion muodossa kolme rahasäkkiä. Robin Hoodin iloiset veikot (tms.) yrittävät pimeyden turvin ryöstää säkeistä rahaa, vain yhden kolikon (kiven tms.) saa viedä kerrallaan. Jos sheriffi kuitenkin tunnistaa ryöstäjän, joutuu tämä pelistä pois.

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja