Pelit ja leikit

Täältä löydät erilaisia pelejä ja leikkejä. Leikit on koottu ympäri Suomenniemeä ja niistä voi olla erilaisia muunnelmia ja nimiä. Jos sinulla on oma muunnelma leikistä, voit lisätä sen sivulle kommentoimalla leikkiä. Huomioi, että jotkut leikeistä vaativat paljon tilaa ja niitä voi leikkiä vain ulkona. Kaikki leikit ovat täällä käyttämistä varten, joten toivomme sinulle iloisia leikkihetkiä yhdessä kavereiden kanssa.

Elokuun ihanat lämpimät ja pimeät illat ovat täällä! Silloin voi seikkailla taskulampun valossa. Taskulamppuja on monenlaisia. Uusimmat mallit ovat ledeillä varustettuja ja monet niin voimakkaita, ettei niillä kannata ihmistä kohden osoitella. Voi mennä näkö. Pienimmät kulkevat mukana vaikka avaimen peränä. Taskulampuilla voi tehdä kaikkea jännää pimeässä illassa.

Maalaa valolla

Valokuva on VALOkuva. Laita siis kamera jalustalle. Jos kamerassasi on aikavalotusasento eli B (Bulb) niin käytä sitä kaverin kanssa. Jos sitä ei ole, niin kokeile pitkällä valotuksella. Laita salama pois päältä. Tämän voi tehdä myös kännykällä. Jos ei ihan perusohjelmalla, niin sitten appsikaupoista saa monenlaisia monipuolisia kameraohjelmia.

Avaa kameran suljion pimeässä paikassa ja mene tarpeeksi kauas linssin eteen. Kirjoita taskulampulla ilmaan oma nimesi. Lampun pitää luonnollisesti olla päällä. Harjoittelemalla saa hienoja valokuvioita kameran kennolle.

Taskulamppuhippa/-piilo

Etsijällä on taskulamppu. Muut menevät piiloon. Kun etsijä löyträä taskulampun valolla jonkun, hän huutaa löydetyn nimen ja löydetty liittyy etsijöihin. Voidaan leikkiä myös hippaa siten että kun etsijä löytää jonkun hän jättää lampun ja juoksee itse karkuun pimeyteen ja löydetty hakee taskulampun sekä alkaa etsimään muita.

Kadonneen timantin metsästys

Metsään piilotetaan erilaisia heijastimia. Niitä etsitään taskulampuilla. Eniten heijastimia löytänyt on voittaja

Varjokuvat

Osoitetaan taskulampulla seinään ja käsillä yritetään tehdä erilaisia eläimiä. Muut leikkijät voivat tunnistaa eläimiä.

taskulampulla taivaalle

Jiipeenetin pelien ja leikkien joukosta löytyvät ohjeet muun muassa nepalilaiseen kivipeliin ja venezuelalaiseen piirileikkiin.

jampo peli

Lisää kansainvälisiä peli- ja leikkivinkkejä on löydettävissä ainakin Suomen UNICEFin sivuilta. Pelejä ja leikkejä Aasiasta, Afrikasta ja Latinalaisesta Amerikasta löytyy myös osoitteesta global.finland.fi.

Monissa kerhoissa pelattavan Jampo-pelin pelilaudan voi puolestaan ladata tulostettavaksi A3- tai A4-koossa tästä:

pdfJampo-pelilauta - A3 (.pdf)

pdfJampo-pelilauta - A4 (.pdf)

susiLeikkijät jaetaan neljään joukkueeseen. Jokaiselle joukkueelle osoitetaan huoneen tai leikkialueen nurkasta oma kotipesä. Tämän jälkeen leikkijät asettuvat piiriin ja sulkevat silmänsä. Leikinjohtaja koskettaa jokaista leikkijää selkään ja yhden selkään hän liimaa samalla teipinpalan. Tämä teipillä merkitty leikkijä on Susi, muut sudenpentuja. Kun leikinjohtaja sanoo "Susi on irti", silmät saa avata ja lähteä kuljeskelemaan ympäri leikkialuetta.

Jos leikkijä huomaa Suden eli henkilön, jolla on teipinpala selässään, hän menee huomaamattomasti (muille Sutta paljastamatta) omaan kotipesäänsä. Jos leikkijä luulee itse olevansa Susi, hän menee leikkialueen keskelle ja ulvoo susimaisesti "AAUUU!". Leikki päättyy, jos oikea Susi käy ulvomassa ja vastaavasti jatkuu, jos leikkijä ei olekaan Susi. Se joukkue, jolla on eniten sudenpentuja kotipesässään leikin päättyessä, saa pisteen. Koko leikin päättyessä eniten pisteitä kerännyt joukkue voittaa. Voidaan leikkiä myös ilman joukkueita ja pisteitä yhdellä kotipesällä.

Tarvitset kaksi tai useampia leikkijöitä ja jokaiselle oman marmorikuulan tai pienen puuhelmen. Peliä pelataan sisällä paljaalla lattialla tai ulkona tasaisella asvaltilla. Pelikentän voi ainakin alkuun rajata esimerkiksi kokoon 2 m x 2 m.

Kukin heittää vuorollaan kuulan seinää vasten. Kaikkien kuulat/helmet jäävät sille paikalle, mille ne pongahtavat seinästä. Se, jonka kuula pongahtaa kauimmaksi seinästä aloittaa pelin.

Kauimpana olevan kuulan omistaja mittaa kuulasta yhden kämmenellisensä lähemmäksi lähintä toisen pelaajan kuulaa ja ottaa oman kuulansa peukalon ja etusormen väliin ja toisen käden etusormen ja peukalon avulla "luunapilla" laittaa kuulansa matkaan yrittäen osua toisen pelaajan kuulaan. Jos hän osuu, osuman saanut joutuu pois pelistä; ellei, niin seuraava saa yrittää. Vuorot kulkevat myötäpäivään aloittajasta lähtien. Voit tähdätä kenen kuulaan tahansa. Se jonka kuula jää viimeksi peliin, on voittaja.

 

Kirjasta Ihanko totta! (SLS 2004)

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja