Jiipeenetin Tumblr-blogi on nyt avattu osoitteessa jiipeenetti.tumblr.com

tumblr-logo

Tämänvuotisessa JiipeenettiExpress-lehdessä todettiin Tumblrista muun muassa näin:

  • Tumblr on paikka, josta löytyy varmasti kuvia ja asioita, joista itse pitää ja joita voi jakaa.
  • Tumblr on avartanut maailmankuvaani ja erilaiset kuvat ovat opettaneet minulle, että elämä on tarua ihmeellisempää.
  • Tumblrissa voi jopa oppia asioita.

 

Mukaan pääset kahdella eri tavalla:

  1. Mikäli bloggaus on sinulle uusi asia, liity Jiipeenetin pressiklubiin. Ohjeet löytyvät osoitteesta jiipeenetti.fi/kerhotalo/pressiklubi
  2. Jos olet jo kokeneempi bloggaaja, lähetä meille linkki omaan blogiisi tai johonkin blogijulkaisuusi sähköpostilla osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Tässä lopuksi problogger.net-sivustolta koostettuna, miksi bloggaaminen kannattaa.

Seitsemän hyvää syytä kirjoittaa blogia:

  • Perehdyt asioihin monipuolisesti tuottaaksesi laadukasta sisältöä.
  • Jaat hyödyllisiksi kokemiasi näkemyksiä muille.
  • Parannat kommunikointitaitojasi tavoittaaksesi lukijasi.
  • Muovaat omia ajatuksiasi ja näkemyksiäsi konkreettiseen muotoon.
  • Löydät oman äänesi ja mielenkiinnon kohteesi.
  • Saat onnistumisen kokemuksia hyvin laadituista kirjoituksistasi.
  • Tulet tavoitteita saavuttamalla paremmaksi kirjoittajaksi.

 

Vietin viikon Keskisuomalaisella TET-harjoittelussa. Tutustuin sanomalehden tekoon ja pääsin itsekin kirjoittamaan juttua lehteen. Nyt minulla on valtavasti uusia taitoja ja enemmän itseluottamusta.

tet harjoittelu 1

 TET-viikkoni aikana pääsin tutustumaan Keskisuomalaisen rakennukseen.

 

TET on lyhenne sanoista työelämään tutustuminen. TET-harjoittelun aikana yläastetta käyvä oppilas tutustuu jonkin työpaikan toimintaan ja ammatteihin sekä pääsee mahdollisesti kokeilemaan jotain työpaikan töistä. Palkkaa TET-ajasta ei makseta. Meidän koulussamme Muuramessa 8. ja 9. luokalla tetissä ollaan yhden viikon arkipäivät. Olen kiinnostunut toimittajan ammatista, joten vietin viikkoni Keskisuomalaisella.

Keskisuomalainen on joka aamu ilmestyvä sanomalehti, jota tilataan lähinnä Keski-Suomen alueella. Keskisuomalaisen iso ja sokkeloinen rakennus löytyy Jyväskylästä. Sieltä löytyy toimituksen lisäksi muun muassa asiakaspalvelu ja paino. Työskentelin kuitenkin itse toimituksen puolella. Mutta en todellakaan istunut koko viikkoa toimistossa. Toimittajilla jokainen työpäivä on todellakin erilainen! He käyvät juttukeikoilla monissa erilaisissa paikoissa. Minäkin pääsin "jalkautumaan" kolme kertaa.

 

Pidin päiväkirjaa TET-harjoittelustani:

Maanantai: Aamulla astelin jännittynein mielin Keskisuomalaisen aulaan. Siellä minua oli vastassa ohjaajani. Heti aluksi sain avaimen rakennuksen tiloihin. Jatkoimme matkaamme toimitukseen. Lasiovia, pöytiä ja tietokoneita joka puolella! Sain oman työpisteen ohjaajani työpisteen vierestä. Pöydälläni oli muun muassa lankapuhelin ja tietokone. Niitä tulinkin tarvitsemaan viikkoni aikana.

Kun olin saanut ohjeita tietokoneen ja sen ohjelmien käytöstä, oli aika osallistua toimituksen joka aamuiseen aamupalaveriin. Siellä keskustellaan aina päivän lehdestä ja mietitään, mitä juttuja kukakin tekee tänään. Minä ja kolme muuta tettiläistä pääsimme esittelemään itsemme.

Aamupalaverin jälkeen pääsin heti tositoimiin. Minun oli määrä tehdä juttu koulujen kännykkäsäännöistä. Sitä varten minun täytyi haastatella Jyväskylän seudun yläasteiden rehtoreita... En oikeastaan soittele puhelimella, joten vaati rohkeutta nostaa lankapuhelimen luuri ja näppäillä netistä löytynyt numero. Ensimmäinen puhelu kuitenkin sujui ihan hyvin ja olo oli sen jälkeen hieman hengästynyt, mutta iloinen, sillä olin selvinnyt tästä haasteesta elävänä!

Ruokatauon jälkeen minulle ja muille tettiläisille esiteltiin rakennusta ja kävimme esimerkiksi painossa. Painokoneista kuului kova melu ja lehtiä vilisi joka puolella. Iltapäivällä lähdin toimittajan mukaan juttukeikalle paloasemalle. Siellä sain ottaa juttuun valokuvan! Oli kiva nähdä se seuraavana aamuna lehdessä.

 

tet harjoittelu 2

Painossa lehdet liitivät "liukuhihnoja" pitkin paikasta toiseen.

 

Tiistai: Aamupalaverin jälkeen aloin taas soittelemaan rehtoreille. Nyt se oli ja paljon helpompaa. Ruokatauon jälkeen lähdin kuvaajan kanssa juttukeikalle yläasteelle, jota itse käyn. Olin aikaisemmin sopinut muutaman oppilaan kanssa haastattelusta ja tapasimme heidät koululla, kun oli välitunti. Kuvaaja otti kuvia, kun oppilaat istuivat penkillä ja näpräsivät kännykkää. Kuvaamisen jälkeen minä kyselin oppilaiden mielipiteitä kännykkäasiaa koskien. Kävin myös haastattelemassa yhtä opettajaa juttua varten.

 

tet harjoittelu 3

Puhelin näytti alkuviikosta pelottavalta, koska jouduin soittelemaan vieraille ihmisille. Nyt olen saanut rohkeutta siihenkin, kiitos TETin!

 

Keskiviikko: Tänään aamupalaverin jälkeen soitin Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselle ja kyselin sen johtajalta mielipiteitä kännykkäasiaan. Loppupäivä kului juttua kirjoittaessa. Pääjutun lisäksi kirjoitin kainalojutun, eli pienemmän jutun pääjutun viereen, joka käsittelee samaa aihealuetta. Pääjuttuun kirjoitin rehtoreiden kommentteja ja kainalojuttuun eilen haastattelemieni oppilaiden mielipiteitä. Nostin pääjutun viereen myös sitaatin, eli lausahduksen, jonka joku ihminen on sanonut, tässä tapauksessa yksi rehtoreista. Päivän lopuksi oikoluimme ohjaajani kanssa juttuni ja muuttelimme hiukan kirjoituksiani. Näin jutuista tuli tiiviimpiä ja kieliopillisesti parempia.

 

tet harjoittelu 4

Työpöytäni. Tietokoneella oli kaksi näyttöä. Toisella pystyi olemaan netissä, samaan aikaan kun toisella kirjoitti juttua.

 

Torstai: Aamulla tuttuun tapaan otin osaa aamupalaveriin. Sen jälkeen luin juttuni vielä kerran läpi ja keksimme ohjaajani kanssa jutuilleni otsikot ja alaotsikon. Sitten valitsin kuvan jutulle ja kirjoitin sille kuvatekstin. Tänään oli vähemmän kiireinen päivä, joten ehdin lueskella päivän lehteä. Iltapäivällä lähdin kuvaajan ja toimittajan mukaan Tikkakoskelle varuskuntaan. Siellä kuvaaja otti kuvia syöksyharjoituksista ja toimittaja haastatteli paria varusmiestä. Minä olin "kuunteluoppilaana". Oli hauskaa päästä juttukeikalle ympäristöön, johon en olisi muuten päässyt. Keskisuomalaiseen palattuani sain kuulla tietoa Nuorten sivusta, joka julkaistaan joka toinen lauantai Keskisuomalaisessa.

Perjantai: Aamulla haikein mielin olin viimeisessä aamupalaverissa. Tänään en työstänyt enää mitään juttua, vaan luin edellisten tettiläisten kokemuksia TET-harjoittelusta. Sitten kirjoitin myös itse palautteen Keskisuomalaiselle. Toisen tettiläisen kanssa päästiin vielä päivän päätteeksi pienelle seikkailulle taloon! Kärräsimme pahvilaatikoita kärryillä varastosta toiseen. Vähän eksyimme, mutta saimme neuvoa työntekijöiltä. Seikkailun jälkeen oli aika hyvästellä jo tutuksi tullut toimitus.

 

Viikko Keskisuomalaisen toimituksessa oli aivan mahtava! Sain enemmän itseluottamusta, opin kirjoitustaitoja ja tutustuin moniin uusiin ihmisiin! TET-harjoittelusta kannattaa ottaa kaikki irti. Saa tutustua ammattiin ja saa hyvää harjoitusta työelämää varten.

Juttuni koulujen kännykkäsäännöistä voi lukea sunnuntain 22.9.2013 Keskisuomalaisesta sivulta 3.

 

Kuvat: Pinja Lampinen

 

Kiinnostaako myös sinua toimittajan työ?

Jiipeenetin pressiklubiin voivat hakea kaikki 10 - 18-vuotiaat kirjoittamisesta, valokuvaamisesta, videoinnista ja muusta mediatekemisestä kiinnostuneet ja innostuneet nuoret.

Katso lisätiedot ja täytä hakemus: jiipeenetti.fi/kerhotalo/pressiklubi

Jännittävän näkökulman netin lyhyeen historiaan tarjoaa Wayback Machine -niminen sivusto

Etusivulla olevaan tekstikenttään voi kirjoittaa haluamansa nettiosoitteen. Take Me Back -nappia painamalla näkyviin tulevat sitten kaikki sivuston talteen päätyneet versiot.

 

Arkiston kautta voi käydä esimerkiksi katsomassa, miltä oma nykyinen suosikkisivusto näytti kymmenen vuotta sitten. Ihan kaikkien sivustojen osalta tämä ei kuitenkaan onnistu, sillä esimerkiksi Facebook viettää kymppisynttäreitään vasta ensi vuonna, 4. helmikuuta.

 

Sivun yläosasta valitaan ensin haluttu vuosi ja sen jälkeen kalenterista jokin tietty päivämäärä. Esimerkiksi www.yle.fi-sivustosta ensimmäinen versio löytyy vuoden 1996 lopulta.

 

Poimintoja Wikipediaan
kootusta internetin historiasta:

  • 1998: Google perustettiin
  • 2001: Wikipedia perustettiin
  • 2003: Blogit alkoivat yleistyä
  • 2005: YouTube perustettiin
  • 2006: Twitter perustettiin

 

Tiesitkö, että Facebookin ikäraja on 13 vuotta? Kovin moni ei ikärajasta välitä, vaan arvioiden mukaan neljä kymmenestä lapsesta Facebookissa on alle 12-vuotiaita. Ikärajaa kannattaisi kuitenkin noudattaa.

facebookin ikaraja 

Consumer Reports -lehden arvion mukaan kevääseen 2012 mennessä Facebook oli sulkenut 800 000 alle 12-vuotiaan tiliä, mutta samaisen arvion mukaan Facebookissa on vielä jopa 5,6 miljoonaa alle 12-vuotiasta. Se on hurjan paljon. Näiden kaikkien on täytynyt huijata ikänsä, sillä Facebookin käyttöehtojen mukaan alle 12-vuotias ei saa liittyä palveluun. Osaa Facebookiin liittyneistä lapsista on auttanut heidän vanhempansa rekisteröitymisvaiheessa. Vanhemmat haluavat lapsensa pysyvän suosittuina ja samalla tasolla ikätovereittensa kanssa.

Miksi Facebookin ikärajoja kannattaisi kuitenkin noudattaa? Ensinnäkin Facebookin kaltaiset sosiaaliset mediat keräävät yksityiskohtaista profiilia jokaisesta käyttäjästä. Nämä tiedot Facebook sitten myy mainostajille ja muille toimijoille. Facebook on käyttäjille täysin ilmainen palvelu, vaikka sen työntekijät ja suuret palvelinkeskukset vaativat rahaa. Rahansa Facebook saa käyttäjien tietoja myymällä. Näin mainostajat osaavat kohdentaa mainontansa juuri sinulle sopivaksi. Mitä nuorempana luot Facebook-tilin sitä enemmän tietoja Facebook saa sinusta.

facebookToinen syy on sosiaalisissa medioissa esiintyvä kiusaaminen ja häirintä. Netissä lapset voivat kiusata toisiaan esimerkiksi luomalla vihasivuja tai julkaisemalla toisistaan kiusallisia kuvia. Kiusaaminen ei ole kuitenkaan lisääntynyt netissä, vaikka siitä on tullut näkyvämpää. Ei riitä, että lapset kiusaavat netissä toisiaan, vaan myös jotkut aikuiset yrittävät ahdistella netissä lapsia. Aikuinen saattaa esiintyä verkossa lapsena ja ehdotella tapaamista. Nettituttavuutta ei sen vuoksi saa koskaan tavata reaalimaailmassa yksin ja kertomatta vanhemmille.

Kolmas syy on, ettei kukaan tiedä, miten lapset reagoivat Facebookin korvikeystävyyteen pitkällä aikavälillä. Facebook antaa ystävyyssuhteista vääristyneen kuvan. Ystävyyssuhteen luomiseen ja katkaisemiseen riittää yksi napin painallus. Ystäväsi ei välttämättä edes huomaa ystävyyssuhteen katkaisemista. MIT:n sosiologi Sherry Turkle kuvailee kirjassaan Alone Together tapauksia, joissa lapset pitävät enemmän etäisistä verkkosuhteista kuin kanssakäymisestä oikeiden ihmisten kanssa. On se maailma kummaksi mennyt kun oikeaa ystävyyssuhdetta ei arvosteta enää samalla tavalla.

Uhkakuvista huolimatta netti on oikein käytettynä hyvä työkalu. Kannattaa kuitenkin odottaa sitä 13 vuoden ikärajaa ja sitten pohtia uudestaan Facebookiin liittymistä. Lapsena kirjoitetut kommentit ja kuvat voivat harmittaa sitten isona ja estää esimerkiksi työpaikan saamisen. Sellaista materiaalia, jota netissä on kerran julkaissut, on melko mahdotonta pyyhkiä pois.

 

Ota kantaa oikealla olevaan kyselyyn! Mitä mieltä olet Facebookin ikärajasta?

Jutun lähteenä on käytetty Pernille Tranbergin ja Steffan Heuerin kirjaa Älä kerro kaikkea! – Itsepuolustusopas verkkoon (Talentum 2013).

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja