Pelitön pelimessu
Pan Visionin pohjoismainen Playground-pelitapahtuma pidettiin tänä vuonna Helsingissä. Paikalla olikin paljon lisälaitevalmistajia, mutta ne varsinaiset peliuutuudet puuttuivat. Erityisesti Wii U:n puuttuminen jäi harmittamaan.
Itse peliuutuuksista edustettuna oli seuraavana päivänä julkaistu NHL 13, jonka uudistettu luistelumoottori herätti hieman kiinnostusta. Peli tulee joka tapauksessa myymään itsensä listaykköseksi. Muuten peli ei juurikaan tarjonnut muuta kuin päivitettyjä pelaajalistoja.
Toinen mielenkiintoinen peliuutuus oli Sonic & All-Stars Racing Transformerd, jossa selvästikin on otettu oppia Nintendon MarioKartista. Peli oli täsmälleen samanlainen kenttiä ja hahmoja lukuun ottamatta. Kolmikierroksiset kisat käydään jokainen eri kierros erilaisella pinnalla, ensimmäinen tiellä, toinen vedessä ja kolmas ilmassa. Kenttien grafiikka oli tietenkin huippulaatua ja upeaa. Keräämällä erikoisaseita voi kiusata kanssakilpailijoita ja nousta yllätyksellisesti vaikka kilpailun voittoon. Parasta pelissä on tietenkin moninpeli. Peli tulee myyntiin jouluksi ja tulee varmasti tarjoamaan hauskoja hetkiä koneen ääressä. Testialustana oli Xbox 360.
Peppi Pitkätossu on saapunut ilahduttamaan pienempiä pelaajia Nintendon DS- ja 3DS-konsoleille. Peli käyttää hyväkseen kivasti molempia ruutuja ja ainakin 3DS toimi kivannäköisesti kolmiulotteisena. Pelissä Peppi kulkee lähiössä auttaen erilaisia ihmisiä ongelmissaan, ja on yhdistelmä seikkailupeliä ja minipuzzleja. Pikkupelit välissä ovat viihdyttäviä ja lyhyitä tapahtumia itse seikkailun keskellä. Pelitestaaja oli varustautunut näppärällä Peppi Pitkätossu -peruukilla, jonka avulla oli mahdollisuus päästä oikeaan Peppi-tunnelmaan.
Muita peliuutuuksia oli K-18 sarjassa jatko-osat peleihin Lost Planet 3, Devil May Cry ja Resident Evil, mutta ne vaikuttivat olevan samaa huttua kuin edeltäjänsäkin, eli ei mitään erikoista uutta.
Laitepuolella olikin sitten enemmän vaihtelua ja valinnanvapautta. Tuntuu, että paikalle oli kerääntynyt enemmän laitepuolen edustajia pelien kustannuksella. Big Ben esitteli kivääriohjainta, jossa PS3 Move-ohjain laitetaan kiväärin näköisen ohjaimen sisään ja se muuttaa kiväärin täysiveriseksi ohjaimeksi. Tosin esittelykappaleessa oli ongelmia, minkä ansiosta sillä ei voinut ampua, mutta mielenkiintoinen idea.
Kiinnostavampi idea oli kuitenkin istuinpenkki, jonka avulla pystyi leikkimään oikean lentokoneen lentämistä kallistuksineen ja liikkeineen. Liike-energia tosin tuli pelaajasta itsestään, mutta se ei pelin tiimellyksessä haitannut. Peliä pelataan istuimeen pultatulla padilla, joka siis vaikutti yleispadiltä riippumatta itse peliformaatista. Ajatuksena on kehittää samalle ohjaimella jatkossa myös ralli- ja formulapelejä. Demoversiossa lentäminen ja cat-fight lentokoneella toimi yllättävän hyvin. Hinta ei liene kovin suuri juuri siitä syystä, että kyseessä ei ole motorisoitu penkki, vaan pelaaja omalla ruumiillaan suoritti käännöt ja kallistukset automaattisesti pelin tiimellyksessä.
Näppäimistöjä oli myynnissä vaikka miten paljon. Varsinaiset morppinäppäimet puuttuivat, mutta markkinoille tulee juuri nyt runsaasti mekaanisia näppäimiä. Mekaanisen näppäimen paremmuus on juuri näppäintuntumassa, herkkyydessä ja kestävyydessä. Lisäksi esimerkiksi Duckyn näppäimet eivät tarvitse erillisiä ohjelmia, koska ohjelmistot oli sijoitettu rautaan kiinni. Ohjelmilla saatiin myös näppäimistön taustavaloihin liikettä ja ideaa, esim. pelikohtaiset valaisut, valaistaan vain ne näppäimet, joita kyseisessä pelissä tarvitaan – kätevää. Joulukuusi-efektikin on mahdollista loihtia, mikäli kaipaa väriä ja välkettä koko rahan edestä. Hintaakin tosin näppäimille kertyy, mutta varaosia riittää ja omaan näppäimistöön voi vaihdella erilaisia värejä ja kosketustuntumia.
Varsinkin padit ovat saaneet laitevalmistajat innostumaan ja erilaisille padeille, lähinnä iPadille oli runsaasti lisä- ja erikoisosia. Erityisen hauska oli retrohenkinen Atari-peliohjain, jossa oli valmiiksi telakka iPadille. Padi kiinni telakkaan ja retropelaaminen oli taas hauskaa. Testissä ollut Pacman toimi hienosti.
Huipputekniikkaa edusti myös tämä aidon formularatin mallinen peliratti, jossa riitti näppäimiä ja siivekkeitä joka lähtöön – kaikki tietenkin ohjelmoitavissa.
Onko ongelmia vanhojen kasettien muuttamisessa digitaaliseen muotoon? Tosin herää kysymys, miksi vanhoja suhisevia kasetteja kukaan haluaisi muuttaa digimuotoon, mutta ilmeisesti tarvetta on, koska paikalla oli myös tämä Walkman-tyyppinen USB-kasettisoitin. Laite vain kiinni USB-väylään ja kasetit tietokoneelle.
Kaiken kaikkiaan vuoden 2012 Playground antoi valjun kuvan pelimaailmasta. Eniten tosiaan harmitti Wii U sekä koko Nintendon poissaolo messuilta. Kyseessähän olisi ollut meidän lukijakunnan ykköskohde. Liekö tuleva Wii U -julkistus marraskuun lopulla vienyt kaiken energian. Samoin uutuuspelejä oli harmillisen vähän. Ehkä julkaisijat eivät uskalla esitellä pelejään vielä, vai onko joulu jo niin varmaa markkina-aikaa etteivät pelit edes tarvitse hypetystä. Jäämme odottamaan tulevaa.