HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Village Camp -leirin raamattutyöskentelyä ohjasi hiippakuntasihteeri Kai Jantunen. Kaitsun raamattuopetuksen aiheena oli tällä kerralla Jeesuksen opetuslapset.

DSC2272

 

Matkalla Etiopiassa Kaitsu oli tavannut 10-vuotiaan Kibate-nimisen pojan, joka oli monen päivän ajan kulkenut hänen seurassaan puhumatta juuri mitään. Kaitsu oli tavannut Kibaten kanssa monia sairaita ja apua tarvitsevia ihmisiä.
Viimein kolmen päivän tutustumisen jälkeen Kibate oli kertonut, että hän haluaa isona lääkäriksi. Kun Kaitsu kysyi, miksi hän haluaa lääkäriksi, oli Kibate sanonut: "I believe Jesus." Kibate halusi auttaa, koska uskoi Jeesukseen ja oli oppinut, että Jeesus tahtoo meidän auttavan hädässä olevia.

Tämän tarinan jälkeen Kaitsu esitti kuvan, jossa oli monenlaisia Nalle Puh -hahmoja. Jokaisella oli jonkin opetuslapsen nimi. Hahmojen ilmeet ja eleet kertoivat jotain siitä, millaisia opetuslapset ehkä olivat olleet. Johannesta ympäröi sydämet, Andreas oli löytänyt ystävän ja Pietari seisoi reippaan suoraselkäisenä.

Opetuslapsista kuultujen asioiden jälkeen mietimme yhdessä: Miksi Jeesus valitsi juuri nämä ihmiset opetuslapsikseen? Vaikka he olivat kaikki niin tavallisia ja kuitenkin monella tavalla erilaisia. Ihan niinkuin kaikki maailman ihmiset.

Tulimme lopulta siihen lopputulokseen, että Jeesus tarvitsee evankeliumin julistajiksi kaikkia tavallisen erityisiä ihmisiä. Jeesus tahtoi, että Hänen seuraajansa ovat yhtä ystäväjoukkoa, joka saa turvaa ja lohdutusta toinen toisiltaan. Edes kielimuurit opetuslasten ympärillä Roomaan, Egyptiin tai Turkkiin eivät olleet esteenä ilosanoman eteenpäin menemiselle.

Meidän tehtävä on jatkaa sitä työtä, minkä Jeesus aloitti. Tehtävämme on opettaa asioita Taivaan Isästä, kastaa ihmisiä kristityiksi ja luottaa siihen, että Jumalan voima on meidän kanssame ihan joka päivä. Kaikki Jeesukseen uskovat ovat kutsuttuja lähetystyöhön.

Kibate kuuli kutsun jo lapsena, opetuslapset jättivät jopa oman työpaikkansa Jeesuksen vuoksi. Sinullekin on tärkeä tehtävä jo valmiina. Yhdessä rukoilemme, että jokainen löytäisi itselleen sopivan paikan Jeesuksen opetuslapsena.

 

Kuva: Petri Katko


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja