HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Tiesitkö että, liikuntasuositusten mukaan sinun pitää liikkua reippaasti vähintään kaksi tuntia päivässä. Sinun ei tarvitse liikkua koko määrää kerralla, vaan voit tehdä sen pienissä pätkissä pitkin päivää.

arkiliikunta 1Kaikki yli kymmenen minuutin pituiset tuokiot lasketaan mukaan. Kaksitoista kymmenminuuttista päivän aikana tuottaa kaksi tuntia liikuntaa.

Sinun ei tarvitse olla himourheilija päästäksesi tavoitteeseen. Helpoin tapa on rytmittää liikkuminen tasaisesti pitkin päivää. Koulumatkat kävellen tai pyörällä, peliä ja leikkiä välitunneilla, pihapelejä ja -leikkejä koulun jälkeen. Illansuussa voit harrastaa jotain urheilulajia kavereiden kanssa tai urheiluseurassa.

Osa päivittäisestä liikunnasta pitää olla niin reipasta, että hengästyt ja saat sydämen sykkimään. Ja muutaman kerran viikossa sinun tulisi järjestää itsellesi vähintään puolen tunnin mittaisia tehokkaan liikkumisen jaksoja.

 

Ulos liikkumaan!

Nyt eletään talviliikunnan parasta aikaa. Aurinko paistaa ja hanget hohtavat. Kutsu kaverisi mukaan luistelemaan, hiihtämään tai mäkeä laskemaan.

Haasta omat taitosi ja kokeile erilaisia taitotemppuja. Lumesta on helppo muotoilla vaikka kuinka haastavia temppuratoja ja parkourin esteitä. Taitojen oppimisen kohdalla ei ole oikotietä onneen. Taidot oppii vain tekemällä ja toistamalla niitä tuhansia kertoja.

Haasta myös omat lihaksesi. Oma keho on riittävä vastus voimaharjoitteluun. Vedä leukoja ja punnerra, roiku, riipu ja heilu tai ota kaveri lisäpainoksi niin lihasvoimasi kehittyy.

Jos sinulla on intoa ja kiinnostusta urheilemiseen, niin sinun kannattaa mennä urheiluseuraan harrastamaan jotain mieleistäsi lajia. Kannattaa kokeilla useampia lajeja, jotta se itselle mieluisin löytyy. Seurassa saat uusia kavereita ja pääset mittaamaan omia taitojasi erilaisissa tapahtumissa ja kilpailuissa.

Television, tietokoneiden tai kännyköiden vankina et saa olla yli kahta tuntia päivässä. Liika istuminen ei ole hyväksi terveydelle. Sovi itsesi ja kavereiden kanssa selkeät pelisäännöt: kaksi tuntia ruutuaikaa edellyttää kahta tuntia liikkumista samana päivänä.

 

arkiliikunta 2

Tässä kaksi vinkkiä virikkeeksi

Ideageneraattorin avulla taiotaan tutusta pelistä tai leikistä uusi versio. Pelaajat kirjoittavat lapuille:

  1. pelin tai leikin nimen
  2. liikkumistapoja esimerkiksi hyppien, takaperin
  3. parin kanssa, silmät kiinni, hernepussi pään päällä

Nostetaan laput kolmesta korista ja aloitetaan ennen kokematon peli tai leikki. Voitte keksiä itse omat variaatiot.

Valitse hyvä musiikki ja treenaa lihaskuntoa vaihtamalla liikkeitä musiikin aikana. Esimerkiksi boxi-kyykyssä tanssiminen rasittaa mukavasti reisiä. Lihaskuntoliikkeitä yhdistelemällä syntyy helposti tanssikoreografia.

 

Jukka Karvinen
Lasten ja nuorten liikunnan asiantuntija
Valo ry